Välkommen till oss

Här kan alla som vill följa vårt bygge och våra tankar kring det...resan har bara börjat...

Vi blir glada för varje liten kommentar vi får så lämna gärna en innan ni far vidare! Vi som skriver på den här bloggen är Petronella och Örjan. Bägge läser vi alla kommentarer men det är Petronella som står för svar på frågor och dylikt :o)

P.s Är ni ute efter korrekt svenska och en klar röd tråd ...ja då har ni hamnat helt fel..;o)

2008-06-29

Grävt hela dagen...

Ja, då var det dags att börja jobba. Att köpa in sakerna var ju inte svårt, men nu ska alla grejerna också installeras och kopplas ihop.
Jag kan egentligen inget om sån't här med pumphus, avlopp och eldragning, men jag är j-vligt frågvis. Har i princip frågat alla som kommit i min väg på jobbet eller privat om hur de gjort när de skulle göra ett pumphus och avlopp. Robban som är mycket händigare än jag har jag mer eller mindre bombarderat med frågor (typ varje gång vi ses). Hur smutt som helst att ha någon så nära som man kan fråga när man inte själv vet. Jag har också själv funderat en hel del (gillar att lösa problem) och gått omkring på tomten, mätt och stegat. Det är ju inte omöjligt att man kommer på något smart som ingen annan gjort ;-). Nu är jag i alla fall hyfsat klar över hur jag vill att det ska bli och hur jag ska gå tillväga.
Sagt och gjort - Likt en gassel (mer som en säl på land, men det var ju ingen som såg :o) äntrade jag traktorgrävaren i morse och efter en del trevande med spakarna tycker jag ändå att det gått riktigt bra i dag.
Sen är det ju det där med käket, men precis som det började kurra i magen så ringer Pellan och har fixat käk. Kanon!

Så här såg det ut när jag började....


Här har jag grävt för sjövatten och vanligt vatten som ska gå till det kommande uthuset. Kommer också att lägga ner kablar för vanlig TV och från parabolen, som inte kommer att sitta på huset utan på uthuset. Innan det är byggt kommer de att sitta på en stolpe.



Rakt fram ska jag lägga ner vattenslang mellan pumphuset och huset. Här kommer också sjövatten och vanligt vatten till kommande uthuset att ligga. Det är det som forsätter till höger på bilden.



Här ska pumphuset stå. Röret från brunnen (med gula locket) ville rörmokaren ha i ena hörnet, så det ska jag försöka få till.


/Det var Örjan som skrev.


1 kommentar:

Vardagstugg sa...

Lycka till med bygget!

Annelie