Välkommen till oss

Här kan alla som vill följa vårt bygge och våra tankar kring det...resan har bara börjat...

Vi blir glada för varje liten kommentar vi får så lämna gärna en innan ni far vidare! Vi som skriver på den här bloggen är Petronella och Örjan. Bägge läser vi alla kommentarer men det är Petronella som står för svar på frågor och dylikt :o)

P.s Är ni ute efter korrekt svenska och en klar röd tråd ...ja då har ni hamnat helt fel..;o)

2008-08-26

Snart är jag klar med avloppet - å tur é väl dé....

Dagen började med att ta hand om makadammhögarna som jag körde fram igår. Försökte använda traktorn som mycket som möjligt från fyra olika håll runt infiltrationsbädden. Sedan var det spade....skit tungt...
När det var klart sågade jag ur ytterligare två hål i fördelningsbrunnen eftersom jag enligt VA-utredningen ska ha fyra fördelningsslingor. Fick lite hjälp av Robban med att måtta ut så att hålen fick de rätta måtten och att de sitter på rätt ställe. Sedan sågade jag ur hålen med en nyligen införskaffad sticksåg. Det är något visst med att få packa upp en ny maskin eller verktyg....De tröttnar jag aldrig på....:D.
Sedan var det en del pyssel med att få dit gummimuffarna där sedan reglerenheterna ska sitta i fördelningsbrunnen. Robban tipsade om diskmedel å då gick de geschwint. När väl de var på plats vägde jag av fördelningsbrunnen och anslöt röret från 3-kammarbrunnen. Sedan fortsatte jag med att ansluta fördelnings- och spridarrören. I morgon fortsätter jag med att lägga på mer makadamm och ansluta luftningsrör. Väntar sedan med att lägga igen till helgen ifall kommungubben har vägarna förbi - även om han nu sa att han inte skulle hinna, utan jag ska bifoga lite bilder med entreprenörsrapporten.






6 kommentarer:

Tinnar och torn sa...

Snyggt älskling, heja heja...puss

Morkullan sa...

Hej
Vad ni jobbar på...
Vad har ni för jord när ni måste ha 4ra fördelningsrör.
Vårt avlopp skall fixas nästa vecka om allt går som det skall (vi vänte på det - huset först - avloppet sist *ler*).
kram Ina

Morkullan sa...

åkermark.. lerjord... hmm precis som vi då...
// ina

Lösvirkesbyggarna sa...

Hej Petronella!
Har du sett att J svarade på din fråga på vår kommentarsida?
Kram Anna

ColonialEast sa...

Hej! Hur går det för er??
Visst blev er husleverans försenad??

Ann-Charlotte sa...

Tjenixen!
Jag vet hur ni har det! Byggandet är med blandade känslor men det är härligt när man börjar se resultat.

Kramisar
Ann-Charlotte