Välkommen till oss

Här kan alla som vill följa vårt bygge och våra tankar kring det...resan har bara börjat...

Vi blir glada för varje liten kommentar vi får så lämna gärna en innan ni far vidare! Vi som skriver på den här bloggen är Petronella och Örjan. Bägge läser vi alla kommentarer men det är Petronella som står för svar på frågor och dylikt :o)

P.s Är ni ute efter korrekt svenska och en klar röd tråd ...ja då har ni hamnat helt fel..;o)

2008-07-05

I dag har jag lagt ner vattenslang och mer.....

PEM-slangen var lite bångstyrig, men blev till slut rak och fin. jag hittade ju en gammal rulle 32x2,9 som var 100 m hos Granngården och den kommer ju att räcka till allt som jag behöver och dessutom utan att jag skulle behöva skarva, men tji fick jag. Den räckte ju inte alls.
Vet inte riktigt hur jag mätt, men jag fick i alla fall åka ner och köpa 50 meter till. Så nu har vi sjövatten till kommande uthuset. Dricksvatten till både kommande uthuset och huset.

Det var lite pyssel med att dra in 5-ledaren och koaxialkabeln i skyddsslangen. Det är ju jätteviktigt att man får med sig kabeln hela vägen genom slangen. Jag ville ju dessutom få med mig ett dragsnöre för framtida bruk i varje slang. Hittade elstängselsnöre på Jula, vilken var billigare än vanligt nylonsnöre och dessutom håller den bättre.

Åkte förbi Byggmax också och köpte fyra säckar cement till. Tror inte att de tre säckar jag hade förut räcker till pumphuset.


Min utsikt när jag käkade lunch idag. Jag ser i alla fall hur fint det kommer att bli...


Här ska jag koppla på telefon och bredband. Här ligger också rör som går mellan vårt hus och Robban och Yvonnes hus.


Vattenslang för brunnsvatten in i huset och elkabel till pumpen. Tyvärr så hade jag inte köpt tillräckligt lång 5-ledad kabel till pumphuset. Kommer att få skarva lite....


Här kommer el mellan pumphus och koaxialkablar från parabol och TV-antenn. De ska in i huset ungerfär en meter från det ställe vattnet ska in.



/ Det var Örjan som skrev

2 kommentarer:

Stina sa...

Ja, men du Örjan...att få sitta och äta lunch med den utsikten efter all slangläggning, kan jag faktiskt tycka vara riktigt mysigt.
( Lång mening va? )
Du vet ju vad du har framför dig. Ett superfint hus.
Glöm inte bort bara att tornet är mitt.
Petronella ville inte byta heller, så då är väl tornet mitt då?

Kram Stina

ANETTESHUS.COM sa...

Nå går det unna, skjønner jeg! Delilig å være igang? Nå blir det spennende å følge dere på bloggen framover, gleder meg til (forhåpentligvis) mange bilder av husprosessen!

Klem!