Välkommen till oss

Här kan alla som vill följa vårt bygge och våra tankar kring det...resan har bara börjat...

Vi blir glada för varje liten kommentar vi får så lämna gärna en innan ni far vidare! Vi som skriver på den här bloggen är Petronella och Örjan. Bägge läser vi alla kommentarer men det är Petronella som står för svar på frågor och dylikt :o)

P.s Är ni ute efter korrekt svenska och en klar röd tråd ...ja då har ni hamnat helt fel..;o)

2008-07-06

Fortsatt förberedande arbete - Hela dagen

Det har varit en rolig dag idag. Har fått en hel del gjort och det mesta har gått som jag tänkt. Nu har jag förberett allt som har med vatten, el och tv fram till huset. Skönt!

När jag precis satt på potatisen kom jag på att - Ja just det skulle ju ta prov på vattnet i nya brunnen och skicka det på analys. Fick hem två provburkar som man ska skicka in. Men vad ska jag sänka ner i brunnen....hmmm. Då fick jag syn på Pellans fina emaljerade plåtmugg som hon fick av sin mamma härom dagen. Den har ju ett fint öra som man kan knyta ett snöre i. Snöre hade jag ju köpt på Jula i går. Sagt och gjort. Med stora kliv begav jag mig till brunnen med mugg, provburkar, snöre och silvertejp. Fick hissa ner muggen typ sju åtta gånger innan jag fyllt båda provburkarna. Sen fick jag ännu en lysande idé. Hur ser vattnet ut lite längre ner??? Å hur kommer jag dit ner med muggen??? Efter att ha lagt i lite makadamm i den sänkte jag ner den. Å mycket riktigt den sjönkt så fint så.....Men....när jag skulle hissa upp den fastande den. Men va f-n tänkte jag! Hur jag än ryckte och drog satt muggen stenhårt fast på typ sex-sju meters djup.
OK - tänkte jag...jag går upp och äter och försöker lite senare... Det borde ju funka om jag bara petar lite på muggen uppfrån - typ med en PEM-slang eller nått.
Ringde Robban som kläckte idén att vi borde kunna sänka ner en tyngd. Lysande utbrast jag!!!
Men tyvärr det funkade inte! Muggen rörde sig inte ur fläcken. Det behövs något ännu tyngre och som vi också kan stöta lite med, så vi tog ett armeringsjärn, men muggj-veln ville inte lossna.
Nu sitter jag här och skriver lite skamset på bloggen medans muggen fortfarande sitter fast.
Både Robban och jag kommer nog att fundera en del de närmaste dagarna på hur vi ska få loss muggen. Tänk positivt uppmanar jag mig själv....när muggen är borta och huset står på plats är det såna här saker man kommer ihåg och kommer att skratta gott åt....Även om vi får loss muggen kommer den troligtvis att vara rätt tilltygad, så Pellan kommer nog inte att kunna ha sin Pellargon i den noge mer.....jag måste förmodligen hitta en likadan till Pellan. Jag får skylla mig själv.

Typiskt! Det var lite trångt när jag skulle gräva för elkabeln till ekarna. Fick gräva från två håll - först ena hållet och sedan vända traktorn, men när jag skulle därifrån så fastnade jag. Trodde ett tag att jag skulle välta, men som tur är har jag både stödben och grävarm, så efter att ha käkat lunch löste det sig.


Min utsikt i dag när jag käkade lunch. Som du ser har jag lagt igen det jag grävt tidigare. Det var hur skönt som helst att sitta i solen och ta igen sig lite efter nästan femtimmar i traktorn.



Här har jag lagt PEM-slangen mellan pumphuset - Bostadshuset och Uthuset samt elslang till pumpen.


Tänkte att jag gör grunden ordentligt - Så jag lade på lite fiberduk och fyllde på med sten som kom upp när jag grävde för slangen.


Här har jag lagt på makadamm - Nästa steg blir att snickra ihop en gjutform.

/ Det var Örjan som skrev....

2 kommentarer:

Hanna i Det stora grå huset sa...

Inte dåligt ni har att göra.... Oj,oj,oj...

men kul att det går framåt!

Ha det så gott!
Hanna

ColonialEast sa...

Hej på er! Det ser ut att bli bra det här! Blir lite full i skratt. Kände direkt när jag såg senaste inläggen att det här var nog maken som lagt in. Och det var det! (Med tanke på min lilla utlägg häromdagen kring "manliga och kvinnliga byggbloggar"). Kram på er!