Välkommen till oss

Här kan alla som vill följa vårt bygge och våra tankar kring det...resan har bara börjat...

Vi blir glada för varje liten kommentar vi får så lämna gärna en innan ni far vidare! Vi som skriver på den här bloggen är Petronella och Örjan. Bägge läser vi alla kommentarer men det är Petronella som står för svar på frågor och dylikt :o)

P.s Är ni ute efter korrekt svenska och en klar röd tråd ...ja då har ni hamnat helt fel..;o)

2008-09-28

Hela dagen gick till att bygga om takstolarna till pumphuset...

Frågade snickaren för några veckor sedan innan jag skulle börja med takstolarna till pumphuset om vilken takvinkel som vårt hus har sa han att det var 45 grader, vilket jag tyckte var konstigt eftersom det på sektionsritningen var 40. Jag sa också det till snickaren som blev osäker, men sa att Krille hade lagt en vinkelhake uppe på takåsen och att det var 45 grader. OK - tänkte jag de vet väl vad de håller på med så jag tillverkade fyra takstolar med 45 graders vinkel. Efter ett himla pyssel var jag rätt nöjd när jag var klar med det förra helgen.
I måndags sa Robban att han tyckte att pumphusets takstolar lutade mer än det gör på huset. F-n tänkte jag och gick ner och kollade. Jodå, visst var det så....suck!
Först tänkte jag att det är ju bara ett pumphus så det får vara så, men ju längre förra veckan gick dessto klarare blev det för mig att jag måste nog göra om det. Robban föreslog att jag skulle skruva på en bräda med rätt vinkel på de befintliga takstolarna, men det blev inge bra. Speciellt dåligt blev det med takfotsbrädan. Så då återstod att bygga om stolarna och då måste jag ju även korta av gavelstolparna också. För att vara på den säkra sidan med vinklarna klättrade jag upp på vårt hus och mätte upp vinkel med tumstocken - jadå det var 40 grader från horisontlinjen - precis som det var angivet på sektionsritningen.
Nu är jag i alla fall klar och det blev riktigt bra. Nästa helg blir det isolering, takmasonit och takplåt.
Den här bilden tog jag från taket ner mot pumphuset som ni skymtar bakom eklöven t v om murbruksblandaren.

/Det var Örjan som skrev

3 kommentarer:

Anonym sa...

OJ, vad du är ordentlig och noggrann Örjan. Fantastiskt att du orkar.. syntes verkligen 5 graders skillnad...?

Malin Winbladh sa...

Tack för tipset, vårt punphus kommer stå väldigt nära huset så det blir nog extra vikitgt med vinkeln! Kanska vi sparade en helg där;-)

Anonym sa...

hm, struligt med att få rätt grader på det...men skönt att det upptäcktes så tidigt ändå