Välkommen till oss

Här kan alla som vill följa vårt bygge och våra tankar kring det...resan har bara börjat...

Vi blir glada för varje liten kommentar vi får så lämna gärna en innan ni far vidare! Vi som skriver på den här bloggen är Petronella och Örjan. Bägge läser vi alla kommentarer men det är Petronella som står för svar på frågor och dylikt :o)

P.s Är ni ute efter korrekt svenska och en klar röd tråd ...ja då har ni hamnat helt fel..;o)

2008-11-30

Usch idag skulle jag göra rent golvteglet..

Efter att ha dragit på det fram till elva-tiden gick jag så ut för att börja göra rent golvteglet som vi ska ha i köket. I torsdags köpte jag två stålborstar som jag tog med mig ner till huset.
Det gick faktiskt lättare än jag räknat med. 72 styckna gjordes rena i ett nafs. Drygt hundra till låg och väntade i huset, men när jag kom in där sa målaren att det så ut som översvämning runt pumphuset. Jodå, det stod en hel del vatten runt pumphuset och inte nog med det det stod också drygt två decimeter med vatten i pumphuset. Tittade in genom isoleringen i taket och kunde bara konstatera att tryckströmbrytaren, cirkelsåg, spiklådor mm mm låg under vatten.
Fan också det var inte vad jag hade tänkt mig att pyssla med den här dan :-(.
Gick och hämtade spaden och Robban satte traktorgrävaren på laddning och motorvärmning. Sedan kom han ner och hjälpte till med att gräva ränna så att vattnet kunde rinna undan. Det gick rätt fort och vi kunde konstatera att vattnet inte kom från något läckage från vattenledningarna inne i pumphuset, utan var helt enkelt smältvatten från de stora högarna med snö som Berra plogat ihop i förra veckan. Vi grävde och lade upp fördämningar för smältvattnet samt ledde bort vattnet runt pumphuset och efter att ha torkat upp i pumphuset kunde jag provköra pumpen med gott resultat. Skönt! Traktorn fick vila den här dagen, till skillnad från min rygg som känns rejält nu.....
Jag är ju inte riktigt klar med den avledande dräneringen runt pumphuset, men hade inte räknat med att det skulle komma drygt 50 centimeter snö på ett par dagar och som sedan skulle smälta bort på samma tid. Man lär sig nått nytt varje dag.
När vi var klara med översvämningen ropade Petronellas mamma, Yvonne att maten var klar. När jag ätit klart fortsatte jag med att göra rent resterade golvtegel.
Det är ju 1:a advent och även om det var mörkt och gyttjigt ville jag ju smycka min "ögonsten" - Pumphuset. Jag köpte ljusslingor på Jula i torsdags och tidur på Ikea för ett par veckor sedan och allt sammans kopplade jag in i pumphuset som nu kommer att lysa mellan 06.00 - 10.00 samt 16.00 - 23.00.
Golvteglet före och efter det att jag borstat bort det gamla murbruket.




Den här sidan ska vara uppåt, men den kommer att göras ren och oljas in när den är lagd.
/Det var Örjan som skrev.

7 kommentarer:

Gårdsromantik sa...

Det kommer att bli så snyggt!

Nu kan du vinna vackra saker i zink på min blogg - zinkhus från Walther & Co och mycket annat!
Kika in och var med du också!

Kram Maud

Anonym sa...

Jaså, ni valde samma plattor som vi?? Jag var helt säker på att ni skulle ha de som har en tegelstens storlek ung. Jag älskar vårt golv, det känns levande och mjukt att gå på, trots att det är ett "sten"golv.
kram

Malin Winbladh sa...

Jag troode också ni var inne på tegelstensstorleken, det är vi (eller i alla fall jag) men det där är jätte snyggt!
Hälsar
/Malin

Maria sa...

Men shit Örjan! Vilken tur ändå att inte pumphuset blev förstört!

Fattaru vad du kommer att njuta sen när du går på ditt golv...jag menar har man slitit extra hårt för något så uppskattar man det mer sedan. Så är det. Och snyggt som attan kommer det att bli!

Nej men vad kul! Jag måste skriva "SESSA" i dag och det passar ju Pellis bra;) Hon är ju liksom alla sago prinsessor personifierad....i min värld i alla fall;) Säkert i din värld med va Örjan;-D

Kramelkräm

Leena - By the sea i Tosteberga sa...

Ja, jädrar vad snyggt det blir med det golvet!

P, jag lovar att du ska få se Fläckis hänga i det runda hålet. Själva såg vi det ju först förra helgen när vi sov i stugan. Jag kan garantera att det ser helt sjukt ut. En katt ska INTE vara fönstertittare. Åtminstone inte 1.60 från markplan:-)

Vad kul att du var tuff mot målaren. Haha! kan tänka mig att han blev lite förvirrad, färghandlarna har ju lyckats gott med att övertyga sina kunder om att vitt måste brytas. Det tjänar de lite extra på, samtidigt som kunderna blir allt mer osäkra.
Vi har obruten vit överallt på väggarna idag och det är jättesnyggt.
Sen ska vi ha liggande och stående råspont nästan överallt, när här är färdigrenoverat, och inte sjutton ska jag ha bruten vit, inte. Hade ju inte sett klokt ut:-)

Kramkram!

Anonym sa...

Vilken tur att det inte blev någon skada skedd med pumpen trots översvämningen!

Nu vill jag se bilder på ett julpimpat pump(a)hus!!!!

Kram //Charlotta.

Anonym sa...

Det kommer att bli så snyggt med det golvet! Det är verkligen vackert!

Så ni ska till att snickra i mellandagarna? Vad kul! Det gick verkligen superlätt att bygga sänggaveln så det är gjort på ett par timmar. Kul att få se hur er ser ut sedan! Vilken färg har ni tänkt er?

Ha det gott!
Kram