Välkommen till oss

Här kan alla som vill följa vårt bygge och våra tankar kring det...resan har bara börjat...

Vi blir glada för varje liten kommentar vi får så lämna gärna en innan ni far vidare! Vi som skriver på den här bloggen är Petronella och Örjan. Bägge läser vi alla kommentarer men det är Petronella som står för svar på frågor och dylikt :o)

P.s Är ni ute efter korrekt svenska och en klar röd tråd ...ja då har ni hamnat helt fel..;o)

2008-06-24

Att-Göra

I går hade jag en hel del att ta reda på bland annat:

  • Ta in offert från Telia för flytt av vårt telefonabonnemang och kabeldragning. Det kommer en offert inom kort. Hoppas att vi kan göra samma deal med Telia som vi gjort med elen.
  • Be lantbrevbäraren om adress till vårt hus. Han eller hon kommer att ringa mig under veckan. När lantbrevbäraren har hittat på en lämplig adress är det bara att ta kontakt med Adressändring och hänga upp en brevlåda.
  • Be Eldabutiken om måttsatt skiss där tilluftshålet för kaminen samt kolla om det behövs någon form av mineralförstärkning av väggen närmast skorstenen. Fick som vanligt jättebra hjälp av säljaren, Micke som faxade en skiss.
  • Kolla med Micke (han äger en såg där vi bor) om han kan lasta om vårt hus den 26 augusti. Det var inga problem.
  • Försöka pruta ner offerterna för inkoppling av sänkpump mm för vattnet. Det gick inte alls så jag ringde till en kollegas rörpulare som också har elbehörighet och frågade om han kunde ta sig an uppdraget. Det lät som att han kommer att hjälpa oss, trots att han egentligen är pensionär nu.
  • Åkte till Granngården och kollade vad det skulle kosta med Upnor's förankringsset av 3-kammar-brunn. Det var alleles för dyrt, så jag skippar nog det. Behöver ju inte det egentligen, men om det varit lite billigare hade jag nog satsat på det i alla fall. Kollade också priser på vattenledning 25 resp. 32 mm. Det var mycket billigare än jag trott.
  • Ringde Norrtälje energi och beställde 4 elrör till. Inga problem. Det var bara att komma förbi när som helst i veckan.
  • Beställde mätarskåp. Hittade ett begagnat på Blocket, men det var tyvärr sålt. Beställde istället ett nytt för ett hyfsat pris på nätet som dessutom var fraktfritt.
  • Ringde Göthes rör och kollade upp mått mm för pumphus. Normalt ska det räcka med 1x1 m. Jag kommer att göra det dubbelt så stort så att vi kan byta till hydrofor och eventuella filter om det skulle behövas senare.
  • Ringde grundkillen, Tony och kollade vilket djup jag ska lägga ner 3-kammar-brunnen så att det blir rätt fall från avloppsröret som kommer ut ur grunden. Frågade också honom om hur vi på bästa sätt avleder dagvattnet. Jag vill ju leda bort det från huset. Bad också honom att ta med en rulle fiberduk när han kommer och gör grunden.
  • Beställde markbäddssand och makadamm till infiltrationen. Det kommer fyra lastbilar i morgon.

Vill också berömma Pellan för hennes engagemang när det gäller kakel, klinkers och tapeter. Jag tycker det är mycket roligare med planera avlopp mm, men vi konstaterade igår under skratt att allt som jag gjort och kommer att göra inte kommer att synas. Pellan däremot kan ju njuta av färg och form som hon valt under en lång tid framöver, men det är helt OK.

/Örjan

1 kommentar:

Anonym sa...

papJag blir trött bara jag läser ....allt som ska göras.
Tack, Petronella!
Vad jag tycker ditt namn är underbart!
ha det gott!
Kram Bodil.