Välkommen till oss

Här kan alla som vill följa vårt bygge och våra tankar kring det...resan har bara börjat...

Vi blir glada för varje liten kommentar vi får så lämna gärna en innan ni far vidare! Vi som skriver på den här bloggen är Petronella och Örjan. Bägge läser vi alla kommentarer men det är Petronella som står för svar på frågor och dylikt :o)

P.s Är ni ute efter korrekt svenska och en klar röd tråd ...ja då har ni hamnat helt fel..;o)

2008-06-24

Tre-kammar-brunnen

Jag har frågat i princip alla som jag träffar om hur de gjort när de gjort avlopp som jag nu ska göra. Sedan har det varit en hel del funderande på vart på tomten jag ska gräva ner den. Det sticker ju upp en del fula grejer, så det är en kombination av att den ska vara lätt att tömma, samtidigt som man ju inte vill ha det som sticker upp allt för nära altan och andra ytor på tomten som man är vid under framför allt sommaren. Vi har gått omkring, diskuterat och pratat ihop oss om vart vi bäst ska placera 3-kammar-brunnen, fördelningsbrunnen och infiltrationen och jag tror nu att vi hittat en bra kombination. Nu återstår det bara att anlägga det.....
I morgon kommer markbäddssand 0 - 8 och grus 8 - 24.

3-kammar-brunnen.




Här kommer avloppsvattnet att fördelas ut ur fördelningsbrunnen. Jag får själv såga ut ytterligare två hål i brunnen.




Så här kommer jag att lägga ner spridarrören i infiltrationsbädden, men när jag tittade närmare på vår VA-utredning såg jag att jag köpt för mycket rör. Längden på spridarrören ska vara 5,5 m och inte 12,5 m som jag köpt. Det var ju tur att vi upptäckte det....






Inga kommentarer: