Välkommen till oss

Här kan alla som vill följa vårt bygge och våra tankar kring det...resan har bara börjat...

Vi blir glada för varje liten kommentar vi får så lämna gärna en innan ni far vidare! Vi som skriver på den här bloggen är Petronella och Örjan. Bägge läser vi alla kommentarer men det är Petronella som står för svar på frågor och dylikt :o)

P.s Är ni ute efter korrekt svenska och en klar röd tråd ...ja då har ni hamnat helt fel..;o)

2008-08-30

Nu är avloppet snart klart - jag lovar.....

OK idag skulle jag ansluta avloppsröret som kommer från huset till 3-kammarbrunnen och jag hade för den skull inhandlat en s k pådragsmuff. Efter att ha måttat ut och kapat en rörstump som jag tryckte in i 3-kammarbrunnen och en lite längre som jag anslöt till röret som kommer från huset använde jag pådragsmuffen. Det tog väl minst typ 1 1/2 timma, så när jag fått allt på plats testade jag hela funktionen från spolbrunnen vid grunden via 3-kammarbrunnen, vidare till fördelningsbrunnen och sedan till infiltrationen. Det funkade prefekt och vattnet fördelade sig precis som det var tänkt. Men när jag stod där och tittade slog det mig - Varför var jag egentligen tvungen att skarva röret till 3-kammarbrunnen och använda pådragsmuff mm????
Det ser ju faktiskt ut som att det går att dra ut en rörstump som går in i 3-kammarbrunnen och som satt där när vi köpte den?! Skit oxå! Jag som redan hade börjat skotta igen avloppsdiket med sand.....Jag kommer att gräma mig å det gruvligaste om jag inte fixar detta NU när jag har chansen....Typ två timmar senare hade jag tagit bort det jag nyss installerat, dragit ut rörstumpen som satt i 3-kammarbrunnen, kapat till ett nytt rör och anslutit det.....Nu kändes det riktigt bra ska ni veta.....!!!!!
Tog en före och efter bild. Å nu hoppas jag att ni verligen ser skillanden, det gjorde dessvärre inte Petronella, men jag ser i alla fall att det inte finns någon skarv mellan röret som kommer ut från grunden och som ansluter till 3-kammarbrunnen, så nu kan det inte fastna något olämpligt där som jag skulle ha fått ta bort......Usch!!!.....



Utan pådragsmuff alltså ett helt rör utan skarvar.......hur bra som helst......:-)


/Det var Örjan som skrev

2 kommentarer:

Gårdsromantik sa...

Grattis!
Det gjorde du bra.
Vad härligt när man har gjort sitt bästa och det funkar perfekt!

Jag vill inte lägga ut bilder på det nya huset innan vi flyttat in av hänsyn till de nuvarande ägarna...segt som attans till slutet av Oktober.

Hälsningar Maud

Anonym sa...

Grattis!
Bra jobbat!


Tack Petronella, vi hade en underbar dag och så himla kul.
Det kunde inte ha blivit bättre så vi är jätte nöjda.

Ha det gott!

Kram Bodil.