Välkommen till oss

Här kan alla som vill följa vårt bygge och våra tankar kring det...resan har bara börjat...

Vi blir glada för varje liten kommentar vi får så lämna gärna en innan ni far vidare! Vi som skriver på den här bloggen är Petronella och Örjan. Bägge läser vi alla kommentarer men det är Petronella som står för svar på frågor och dylikt :o)

P.s Är ni ute efter korrekt svenska och en klar röd tråd ...ja då har ni hamnat helt fel..;o)

2008-09-24

Äntligen fungerar det, så här kommer mina bilder!

Kortet taget på baksidan i solbrinnsljus (ni vet när solen står lågt) Ni ser kanske att altandörrsöppningen nu är igentäckt med playwood eller whatever...det är för att altandörren som kom med i leveransen hade fel mått, det blev något strul så den rätta är beställd och på väg.
Framsidan med entrén! Här fattas det spröjs på överljuset. Det är en miss från A-hus. Vi tänkte först att det inte spelar någon roll, men ju mer vi tittat på det ju mer fel ser det ut!!! Detta är nu påtalat för A-hus och vi väntar på svar.
Vad tycker ni, ser det inte konstigt ut med spröjslöst fönster ovanför dörren? Tacksam om ni kunde dela med er av era åsikter!

Denna sida är den minst fotade av alla på huset :o) Det beror på att det är lite trångt ut mot hagen där våra närmsta grannar pållarna huserar. Ska ta med mej Amanda eller Paulina någon dag, de rider ju på dessa hästapållar dagligdags nästan, så de får följa med mej in i hagen så jag kan fota lite längre ifrån....vågar inte riktigt själv.....
Ser ni vilken fint sken solen sprider över väggen......Ahhh....jag kan se mej själv bli gammal här....komma skrotandes i solnedgången med krum rygg och en luggsliten kofta...kanske har jag hämtat lite ägg...eller plockat lite vinbär....hm....


En liten bild på en ofärdig tinne...igen....ni får stå ut med mycket bilder på tinnar och torn...det är det som är grejjen med hela huset ju, hihi....



Lite torn......



Här är vår entréveranda! Vi får se vad som får plats här sen. Vill passa på att tacka för de förslag jag fick när jag slängde ut en fråga angående vad man kan ha här förut! Någon slags förvaring ska vi iallafall ha. Några stora fina ljuslyktor och min fina korg jag snott från mamma och Robban med blommor i......det blir bra....



Här ser ni en glimt av groventrédörren också...den är med igenspikad eftersom överljuset till denna dörr fick sej en knäck i transporten så det är med beställt och på väg...

Kan tyckas att det är många saker som gått sönder/inte funkat/varit fel! Vi tycker ändå att det fungerat smidigt med A-hus hittills. Det har ännu inte någongång känts som om det inte ska gå att lösa saker till det bästa!
Våra snickare verkar med väldigt positivt inställda till vårt bygge och de förmedlar en känsla av att vilja göra ett bra jobb. Detta känns otrolig skönt tycker vi....
...lägger till ett peppar,peppar...huset är inte klart ännu ;o) Men so far so good....:o)


Här står jag i hallen och fotar mot ingång till kök och allrum. Lättare att ta sej upp för denna provisoriska trappa än för skranglig stege :o)



Denna vy har ni nog sett förut, Amandas rum!



Vårt hallfönster...som jag nu fattar att jag ju naturligtvis ska putsa från UTSIDAN....puckopellan.......
Finns ett hur bra plåttak som helst att stå på!
Örjan får ta långa stegen och öppna ett av dem innan bara...mjehehehehe.... eller jag kan kanske själv förresten....



Vårt sovrum, lika som förut tror jag....



Mannes rum med lite mer isolering...



Badrummet....tänk er duschen i vänstra hörnet....en liten glasinklädd bastu (som Ö ska bygga) till höger...får det plats tror ni...hihi....shit det blir inte mycket svängrum.....
Får skaffa vidvinkelobjektiv...man blir ju deppig ju....



Vår snygga entré inifrån....fönstret till höger kommer sitta inne på lilla WC:n!




Lilla WC:n då....dusch till vänster toalettstol i mitten handfat till höger....jag vet vad ni tänker nu...HUR i hela friden ska det få plats...men det får det...jag har mätt.....och avloppsröret till handfatet går på andra sidan väggen...eller eg. i väggen sen!


Tvättstugan känns mycket större än vad den ser ut här...det är tur det eftersom vi har storslagna planer på allt som ska få plats i denna....

Angående fönstret....här kommer det ett litet aber....
Framför fönstret kommer en diskbänk med underskåp att stå...detta kommer då "sticka upp" i fönstret. Att ha ett mindre fönster var ej ett alternativ då det hade sett konstigt ut på utsidan. Gick ej heller att få till det på något annat sätt med inredningen.
Så vi ska bygga någon slags "fönsterlåda" sedan som ser snygg ut! Önska oss lycka till :o)

Här ser man Paulinas rum skymta i bakgrunden.
På tvättstugeväggen till höger i bild ska en nedfällbar arbetsbänk sitta i lagom tvättvikar-höjd....så om det blir knas med golvvärme-prylen ni ser här...pja...då får de krypa lite under den...reparations-snubbarna...eller kanske snubborna för den delen....


Tv-rum eller ...umgängesdel som det så poppis heter....



Köket och bakom det blå skynket matplatsen i tornet!

Den här tyckte jag var lite kul...Örjan äger taket...och jag äger köksskåpen vi hämtat, där står mitt namn nämligen....

Centraldammsugare på gång....


Ja....vad ska man säga...annat än ASFULT...och jag tror mitt nästa jobb blir att tillverka snygga ventiler för allt som ska synas på utsidan på hus världen över........Jag kommer att bli snuskigt rik mohahahahaha.......

Detta var med lite roligt! ( tycker jag då) Jag och Amanda var lite småbusiga en dag nere på bygget och knackade ner en Kisspinne........... Detta pga av att plåtslagarn som var här hade lite problem då han skulle låta sitt vatten...eftersom det fanns brudar på första parkett....

Så vi slog ned en pinne i ett avskilt buskage, med en pil som vägvisare målad på bräda från bygget!
Vad tror ni hände? De bara gick dit som lydiga små människor!!! Så jag var tvungen att fråga sen om de förstod att vi skojja! De måste tro att vi är helknäppa! Hahahaha....men den bjuder vi på...
Nu är det Allo allo émliga armén på tv sen blir det bingen!

Kram P.

15 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker som du, det ser ut konstigt utan spröjs där, som att något saknas.

Malin Winbladh sa...

Det ser verkligen fint ut men jag blir lite matt när jag ser allt jobb som är kvar och tänker på att vi inte ens börjat...

Charlottas hemmaplaner sa...

Godmorgon Petronella!
Oj vad många bilder du visar idag! Roligt att få en riktig rundvandring i ert hus så här på morgonkvisten. Visst längtar man efter lite ytskikt nu? "Mina" snickare har sagt att allt ser mycket större ur när tapeter och golv kommit på plats.
Skrattade gott åt kissepinnen. Lydiga hantverkare! Kanske en idé för oss andra att ta efter ;-)
Kram
//Charlotta.

Ann-Charlotte sa...

Ja det överljuset ska ha spröjs helt klart!!!!
Ni har verkligen fått mycket gjort. Jag skrattade gott åt kisspinnen ...vi hade ett problem när vi hade badrummet ute på gården..det fanns nämligen inget lås..flera gånger när jag stod i duschen så hörde jag (tack o lov) stegen utanför och fick stå där o skrika....UPPTAGET UPPTAGET hehhehe.
Kramisar
Ann-Charlotte

Anonym sa...

*ha ha ha* Nu skrattar jag gott igen Petronella!!!

"Kisspinne" är något som också borde "införskaffat". Jag vet inte hur många gånger jag kommit på våra snickare med byxorna nere, så att säga.... Men våran syrenhäck har aldrig varit så fin som år, så man ska väl inte klaga ;-)

Erat hus är som hämtat ur en saga, jag gillar det SÅ mycket. Du ska veta att vi under lång tid försökte få till ett torn på våran tillbyggnad, men vi lyckades inte få till det på något bra sätt. När sedan arkitekten sa att det var bara att ge upp den tanken, så blev det en "amerikansk veranda istället" och det är ju nästan lika bra!

Kul att se bilder från huset, det ser lovande ut…! Ang. överfönstren till dörren tycker jag nog också att det nog kommer att bli snyggare med spröjs (typ tre horisontella spröjs).

Tack för din uppmuntran angående vårat stora delmål!

Kram
/Sara

Lillstuga sa...

Hej hej!! Vilket underbart hus ni kommer att få. Det är så kul att se era bilder!! Håller med om att spröjs på fönstret ovanför dörren skulle vara fint, ser lite tomt ut utan kanske.
Kisspinnen var rolig!! Förstår om ni hade kul åt gubbarna som lydigt gick dit och gjorde det dom skulle. hahaha Ungefär som mitt skämt om den undre världen...hahaha..
kram Anna

Anonym sa...

Sitter och asgarvar åt er kisspinne....undervart!! och att de gick dit!! jag dööör..
JAg tycker absolut att du ska börja tillverka snygga dammsugaruttag och ventiler och allt sånt, jag kan beställa redan, litear på att du gör nåt snyggt!!!
Ja, jar tycker att det ser lite skumt ut med överljuset helt utan spröjs.. det tycker jag att de får byta till er.
Och nej, jag har inte fått tag i tidningen ännu, fattar inte hur man kan göra en tidning, och så hittar ingen den... Men redaktören har lovat att skicka ett par ex tilmig, så jag får visa den i bloggen när den kommit.
Ha det härligt!!
kram

Anonym sa...

Jag tycker att det ser konstigare ut med raketen ståendes på gården istället för fastsatt på huset. Och förövrigt så immar ni det glaset och skriver "välkommen" eller nåt på det så blir det jättesnyggt. Eller imma det med en bård så där som gammeldags apotek har.. mycket mysigt och mycket mycket gott..

//Thomas (Far till Leia)

Ina sa...

Hej
jag tycker som du och några andra.. det ser tomt ut ovanför dörren... det saknas något..
Sedan så har vi exakt samma problem gällande tvättstället i tvättstugan.. det kommer också sticka upp ovanför fönstret.. och det är pga Fiskarheden gav fel info.. men alla problem är till för att lösas - eller vad säger du?
kram på er
//ina

Anonym sa...

Hejsan!
Inte behöver du vara avis på våra verandor, ni har ju ett helt underbart hus.
Tycker som dom andra att det skulle passa bäst med spröjs där.

Roligt att följa erat projekt :-)
Lycka till med allt. Kram

Lina ♥ C´est la vie sa...

hahaha oj va jag skrattat. Kisspinnen hihihi, och så hur du garvar åt att du ska bli rik på att göra fina ventiler, moahahaha.. Super!
Till dess kanske jag med byggt hus :) Och då ska jag köpa en av dig. En ventil alltså. haha.

Förresten glömde nästan. Huset är fantastiskt redan nu.
Och jag skulle nog med sakna spröjs på överljuset. Det blir finare med. Tycker jag :)

Kramar från Lina
nätbutiken C´est la vie Home
lantlig och annorlunda inredning
Massa Tine K Home inne nu!

Lösvirkesbyggarna sa...

Hej Petronella!
Det är klart att det ska vara spröjs i överljuset! Det blir en helt annan grej då.
Jättekul att få "gå husesyn"!
Kram Anna

På andra sidan väggen sa...

Åh, va kul att få se hur huset växer fram! Det klart att ni måste ha spröjs över dörren, håller med dig om att det ser konstigt ut utan.

Kissepinnen är underbar - för att inte tala om dina lydiga snickare :)

Har spanat på kusmiburkar, är teet lika gott som burkarna är snygga?

Kram,
Ann

Kram,
Ann

Ann-Charlotte sa...

Hahaha! Bättre sent än aldrig I say hehehe (UPPTAGET).
Kramisar!
Ann-Charlotte

Anonym sa...

Det var ett tag sedan jag var här inne... Oj, vad mycket som hänt! Det är ju snart klart :) Det kommer att bli ett riktigt drömhus!
Absolut att det ska vara spröjs ovanför dörren, det ser tom ut som det är nu, som om något fattas.