Välkommen till oss

Här kan alla som vill följa vårt bygge och våra tankar kring det...resan har bara börjat...

Vi blir glada för varje liten kommentar vi får så lämna gärna en innan ni far vidare! Vi som skriver på den här bloggen är Petronella och Örjan. Bägge läser vi alla kommentarer men det är Petronella som står för svar på frågor och dylikt :o)

P.s Är ni ute efter korrekt svenska och en klar röd tråd ...ja då har ni hamnat helt fel..;o)

2008-09-26

Struten/raketen/torntaksdelen är nu monterad :o)

Vår snälla snickare glömde inte bort oss! Imorse hörde han av sej och vi fick vara med och se när struten kom på plats. Så Thomas, nu är raketen nästan komplett, mjehehehe....Här kommer lite bilder;

Först skulle takteglet upp, de kommer inte att lägga taket riktigt ännu eftersom ränndalar och andra plåtdetaljer inte är på plats.

De jobbade på som attan. Jag hade hjärtat i halsgropen hela tiden. Det ska bli så skönt när de är klara på höjden.




Väldigt smidig kran måste man ju säga, killen styrde allt från taket....



Här har de hakat på struten....



Det såg skumt ut....





...att se den komma flygandes i luften....






Liten närbild av underredet. Vi hade gärna velat ha öppet upp i tornet på övervåningen men det gick inte. Skulle blivit för krångligt=för dyrt...Kanske senare nån gång :o)






...febril aktivitet och mycket diskussioner...





...snickar-Patrik in action...



På plats efter lite sågande och donande.
Det var första gången de monterade ett torn,de gjorde ett väldigt bra jobb tycker jag!


Visst blir det en himla skillnad?





Lägg märke till den snygga rishögen hehehe....




Vi är nöjda med vårt val av färg på tak och torn. Länge hade vi tänkt svart men vi ändrade oss i sista minuten. Det är vi glada för nu. Tror inte svart hade passat lika bra.
Idag hann jag ner med en sockerkaka jag bakat till två av killarna iallafall. Restan av gänget får jag väl baka till en annan gång :o)



Ha en riktigt bra helg allihop! Vi ska bosätta oss i Höganäs-butiken hela lördagen;o)


Kram P.

17 kommentarer:

Ann-Charlotte sa...

Wow vilken skillnad när tornet kom up...det blev ett helt nytt hus helt plötsligt.
Ha en super helg ni med!
Kramisar
Ann-Charlotte

Lösvirkesbyggarna sa...

Vad fint det blir! Kul att få se hur det gick till. Förstår att ni ville ha öppet upp. Vad häftigt det hade varit! Men, men, man kan väl inte få allt och ni får ju ett underbart hus!
Kram Anna

Anonym sa...

Så fint det blir - det blev verkligen en stor skillnad när tornet kom på plats! Vad duktiga ni är som hela tiden håller på och bakar till era snickare... inte hinner jag baka, fast jag inte har något husbygge på gång...
Vackert hus får ni i alla fall!

Charlottas hemmaplaner sa...

Vad kul att få vara med på denna "dockning" av torntaket. Vilket lyft för huset!!! Det skall bli så spännande att se tornet inifrån. Av planritningen ser jag att tornet gränsar till matplatsen och master bedroom. Jag antar att du skall ha matbordet i själva torndelen med utsikt åt alla håll. Men hur skall du inreda sovrummet med tanke på tornet?
Ha en underbar helg bland kakel och klinkel!
Kram //Charlotta
ps. på tal om sammanträffanden om namnen som du kommenterade - om jag hade fått en dotter till så hade vi bestämt att hon skulle ha hetat just Petronella. Tycker att ditt namn är så vackert! DS.

Anonym sa...

Gaaah vad cooooolt det blev! Verkligen häftigt! Öppet upp hade ju varit fräckt, men svårt att isolera kan jag tänka mig.. och kanske lite konstigt, för det hade ju sett ut som att titta ner/upp i en tom glasstrut...:)

Mrs Small Town sa...

Så himla fint. Helt perfekt och jag håller med om att erat val av rött tak + torn var mycket bra!

Aaaaavis ska du veta ;-)

/kram
Sara Small Town

Ullis/Leva på landet sa...

Så kul att se allt som händer. Tycker d har hunnit med mycket på så kort tid.Vi håller också tummarna när det gäller katten.

Ha en bra helg!
Kram Ullis

ColonialEast sa...

Vad härligt - nu har ni både tinnar och torn! (tror ni har tinnar i alla fall ... börjar funder på vad det är för någonting egentligen :-) Travlig helg!!! Kram!

Charlottas hemmaplaner sa...

Hej igen Pellan!
Skrattade när jag hörde ditt smeknamn. Min dotter Paulina kallas nämligen för Pållan sedan hon var liten. Inte mycket bättre det ;-)

Nu är jag nyfiken på vad det blev för kakel tillslut. Hoppas att beslutsångesten har lättat.
Trevlig fortsättning på helgen!
//Charlotta.

Desirée sa...

Men så läckert!!! Håller med, rött torn blev nog bäst. Kramar!

Anna och Tobbes Blogg sa...

Oh vad fint det blir!!!!!!!!!
Tornet blev verkligen pricket över i:et = ) Tack för att du delar med dig av bilderna //Anna

Eva sa...

Hej på er,
Hittade just er bygga-hus-blogg när jag googlade efter kostnad för brunnsborrning. Är själv en nystartad hus-bloggare - kolla på www.dahlbergian.com. Jag o min familj håller också på att bygga vårt drömhus - ritat det alldeles själv. Vi har inte kommit riktigt så långt som ni - stomme och takstolar på plats, så de börjar med att bygga tak nästa vecka.

Vi hörs,
Eva

Lillstuga sa...

Oj vad det händer grejer!! Vilken skillnad det blev när tornet kom på plats!! Blir så fint!!
Kram Anna

Pysselmamman sa...

Hej syster och Örjan! Vad det händer grejjer nu, vad roligt! Jätte skumt, jag får inte något uppdaterat i min blogg. Det senaste inlägget ni skrivit på er blogg, som jag ser är den 23e. Hmm? Hopppas allt är bra med er! Kramar Fia Thomas och Leia

Anonym sa...

Vilket snyggt hus ni får, eller har fixat å köpt :D
Å fort går det oxå ! Har sagt till Paulina att jag måste komma sen när huset är färdigt och kolla på det, spännande !!
Mvh Natalie Otsjö "Nattis"

Anonym sa...

Vilket vackert hus. Vi har tänkt att göra ngt liknande men mer på sidan av huset till sommaren.
Finns det speciell ritning på detta tornet? Storlek? vad kostar det ca att få upp det inte helt ointressant så man kan betala för sig? Väldigt vackert har ni det i alla fall.
Hälsar Vilma.

Tinnar och torn sa...

Hej Vilma!

Vi har ingen kontruktionsritning på tornet eftersom det är A-hus som byggt det. Däremot frågade vi efter kostnaden för ett torn som vårt och fick svaret ca 250 tkr när vi byggde 2008. Sen bytte vi ut våra fönster. De var lite dyrare än de som skulle sitta i från början.

Lycka till!

Ha det! //Petronella