Välkommen till oss

Här kan alla som vill följa vårt bygge och våra tankar kring det...resan har bara börjat...

Vi blir glada för varje liten kommentar vi får så lämna gärna en innan ni far vidare! Vi som skriver på den här bloggen är Petronella och Örjan. Bägge läser vi alla kommentarer men det är Petronella som står för svar på frågor och dylikt :o)

P.s Är ni ute efter korrekt svenska och en klar röd tråd ...ja då har ni hamnat helt fel..;o)

2008-12-10

Kaminen färdig och trapp påbörjad...

Phuuu......vi blev nöjda med placeringen av vår täljstenskamin. Vi har varit lite tveksamma och höll på att fega ur och ställa den traditionellt mot väggen istället. Men det blir väldigt bra. Vilket ju är en attans tur...inte lätt att flytta den i efterhand! Skapar lite rum i rummet på något sätt. Å det ska man ju enligt alla balla designers eller..... mohahahaha......



Lite inspektion.




Ni ser de små lådorna, där ligger täljstens-klinkers som ska läggas som gnistskydd.



Den har luckor åt båda håll så man ska kunna se elden även när man sitter i torndelen i köket :o)




Trappan har äntligen påbörjats :o) Den blir jättefin!

Ser ni allt dammet...blä...

Jag tog in offerter på slutstädning! Vet ni vad det skulle kosta????? 7000-8000kr EXL moms!!

Nä det blir till att städa själva.....hehe.....De pengarna kan man ju ha roligare för! Jag var mest orolig för fönsterputsningen faktiskt men den får vi välan ta lite då och då ;o)






En sak som jag INTE är nöjd med är ventilerna. Jag menar...kolla bara.....


...när det finns så vackra alternativ!!

Man kan ju inte göra allt på en gång men ventilerna kommer definitivt att en efter en bytas ut mot någon av dessa skönheter istället.

Överst en snurrventil från Gysinge byggnadsvård. Underst en spiralventil från samma ställe. Spiralventilen är favoriten just nu.





Bilder lånade från Gysinges webshop.


Okey...vad tror vi...blir de klara eller ;o)??????




Kram P.








15 kommentarer:

Anonym sa...

Klart att de hinner bli färdiga!!'
Annars får ni väl göra som vi, flytta in och stå ut med att lite hantverkare ringer på lite då och då...
Fräckt med spisen så!!! Jättefint. Ska den behandlas på nåt sätt eller är den klar?
Det tillför så mycket mysfaktor med en öppen brasa..

Kul att du skriver om fula ventiler, kommer ihåg att du skrev om det när jag retaade mig på fula saker nån gång i höstas... alla skrattade åt mig, utom du:)
kram och gonatt

Anonym sa...

Vad mysigt att kunna se brasan från båda hållen! Det blir verkligen superfint.

Det blir ju som du visar en himla skillnad om du senare byter ut ventilerna. De från Gysinge skulle ju passa jättefint i ditt hus! Du får väl ha det som ett litet småprojekt sedan att byta ut de plastiga lådorna....

Ha det gott!
Kram

Vimsingen sa...

Ursnyggt med kaminen.

Be vänner och bekanta komma på en första tur i huset och hjälpa till och städa! Sedan kan ni väl ha knytis i köket?
/Vimsigen
/Vimsingen

Maria sa...

Klart de hinner. Ställ dej bakom axeln och flåsa med ögonen i kors ska du se att de eldar på hihi.

Appropå eld, snygg kamin, läckert att ställa den så...fast det visste ju jag redan;-O Nu får ni ju se brasan från alla vinklar i öppna delen plus att ni skapar "rum i rummet" Du kan du;-)

Ventiler = blä, shit vad de är fula alltså.

Det är verkligen svindyrt med städningen, vi bestämde på slutet att ta en sådan ändå för vi var alldeles ledbrutna av allt byggande. Fast jag kommer ihåg att jag var inne på att bara köpa in tjänsten att putsa fönster. 1800 plus moms tror jag ungefär det kostar. Fönstrena är ingen lek då de har klisterlappar och ingrott byggdamm sådär liksom första gången man ska putsa dem.

Fast när jag tänker efter är ni ju MÅNGA som kan hjälpas åt..du får förse hela familjen,alla barn, morsa+sambo systerfis med flera med städatteraljer och skicka ner dem till huset.

Shit, jag är ju syster blogfis! Ha ha...hit med en trasa för bövelen, jag kommer;-D

Morgonkramar

gamlamejeriet sa...

Men jösses vilken fart ni har, skulle jag vilja säga. Och vad snygg kaminen blev. Den kommer bli härlig att ha framöver.

Hos oss är jag lycklig för varje liten detalj som kommer på plats. Det tar en hilma tid att göra llt själv inser jag nu när man jämför med andra...

Och jag kan bara hålla med dig med ventilerna. Gysinges är bra mycket snyggare... väl värda att spara ihop till. Vi kanske ska ha såna i vår grund, nån gång...

Lösvirkesbyggarna sa...

Vilken tur (eller skicklighet) att ni valde att placera kaminen så där! Det blir verkligen toppenbra!
Tack för tipset om de BETYDLIGT finare ventilerna.
Jag skulle gärna ha ventiler av gjutjärn även i våra "kattgluggar" i grunden.
Kram Anna

Anonym sa...

Klart att huset blir färdigt i tid.
Håller tummarna för det.
Vi har bestämt att vi kommer att flytta i i vårt hus i februari även om inte allt är riktigt klart.
Vad bra att ni kan se er kamin från flera håll.Snyggt.

Håller med om att de andra ventilerna var snyggare och skulle passa bra hemma hos er.Blir kanske till att byta ut dem?
Ha det!
Kram Helena

Pernilla sa...

Shit. Är det så dyrt! Fan. Jag som inte ens litar på andras städning, ska man behöva betala sååå mycket då? Ugh!

Det ser jättefint ut, kul med lucka åt båda hållen!

Desirée sa...

Men vad fint allt var, love it! =)

Nja, utom ventilen då. Vad tänkte de på där, konstruktörerna...?

Malin Winbladh sa...

Vilken härlig kamin! Visst är det jobbigt när det är byggdam överallt men nu kan ni ju börja se ljuset i tunneln...
Hälsar
/Malin

Karlsebakken 37 sa...

Men hallå - bara ni får flytta in och det viktigaste är på plats så räcker det ju! Det är ju så mysigt att bara sitta i ett halvfärdigt rum en kväll och tänka på hur bra det kommer att bli när det blir klart.

Den där kaminen står hur bra som helst där, tyckte det var ett väldigt bra val. Nu är det bara att kalla in trupperna, köpa in ett antal städkit och put people to work! T-6 nu....!

Kvällskramar från Tønsberg

Maria sa...

Gonatt på dej me lilla hjärtat....

// Fisen;-)

hextupe, haha Löshår för manliga häxor sådär bara;-O

Tinnar och torn sa...

Hejsan Helena!
Ja vi kommer med flytta in om vi får för besiktningsmannen ;o) även om det inte kommer att bli helt klart. I allafall inte på utsidan. Men jag blir glad bara vi slipper byggare hemma över julen hehe. Å ventilerna ska absolut bytas så småningom. Kommer inte kunna sluta irritera mej på de fula plastbitarna som sitter där nu, det är dessutom flera i varje rum, blä! Kram på dej. Håller tummarna för februari för er! Petronella

Familjen Eriksson sa...

God morgon!

Kaminen passar alldeles ypperligt där.

Städningen är faktiskt inte så betungande i ett nybygge så länge man inte börjar flytta in saker innan det är klart. Eftersom alla rum är tomma så är det snabbt att få bort dammet.

Lucia från Musikkonservatoriet i Falun har precis varit här så nu sitter jag på jobbet med en go julkänsla i magen.

Men, dagens bokstäver är "surat" - och jag har inte surat alls på slutet. Hihi

Kraaaaam!

Anonym sa...

Hej Petronella.
Tack för att du håller tummarna för oss.Min man är också våran kvalitestansvarige så det kommer nog att gå bra för oss att flytta in då .Kanske inte så kul att ha en massa hantverkare hemma hos er i jul hihi.Men det ordnar sig säkert för er.Håller tummarna.
Lycka till med ert härliga hus.
Kram Kram Helena